Thursday 31 March 2011

THE ART OF ORIGAMI IN SEM PROJECT











Origami as one of the project to increase students creativity in class. The students learn to:
  • Fold the paper to form the object
  • Creat a story to present it on the mountitng board.
  • Paste the oriami on board according to the story.
  • Write a short story about the project.
  • Present it to the class.

SEMUA GURU PATUT LAKUKAN KAJIAN TINDAKAN




Puan Ruhaida Ngah dari SMK Ibrahim Fikri menjelaskan tentang kepentingan KT
  1. Dapat mengenal pasti kelemahan P & P yang ada.
  2. P & P lebih berfokus dan terarah.
  3. Murid lebih seronok.
  4. Urusan kenaikan pangkat lebih mudah.
  5. Kehendak jabatan

ELECTRICITY-HOW THE VAN DE GRAAF WORKS




Van de Graaf is a device to detect charges.
       To prove that when negative charges flow there is a flow of current.
       Current flow is shown by reading of galvanometer.  How?
       Dome shape VDG is positive charges, so it attract negative charges from the earth.
      The negative charges flow through the wire connected thru galvanometer.  Then the meter move.
      So u can prove it!!.  very easy


Saturday 26 March 2011

COMPARING CHARACTERISTICS OF PETROLEUM FRACTIONS


You can get more information on Fractional Distillation Process.

HANIS LIKE TO ADJUST SONGKOK WHILE EXPLAINING

Iron    +   Oxygen   =    Iron Oxide
Zinc  +   Oxygen   =   Zinc  Oxide
Magnesium  +   Oxygen   =  Magnesium Oxide
Copper + Iron = Copper Oxide
Aluminium + Oxygen =  Aluminium Oxide

Can you arranged it according to the reactivity with oxygen in ascending order?

REACTION OF METAL WITH OXYGEN

An experiment to find the rate of reaction of iron with oxygen

Monday 21 March 2011

ACTIVITIES MAKE A DIFFERENCE IN LEARNING PROCESS



Just look at the faces of the students:
  • Curiosity
  • Eager
  • Intusiastic
  • Happy
  • Coperativeness
  • Excitedness
An experiment on Fractional Distillataion.  To find the relationship between the "Temperature and Characteristic of the Fractions". Any comment from Chemical Engineers! especially about the safety in doing the experiment.

DAUN NENAS BUAT PAKAIAN?



Simposium Textile Asean di Taman Tamadun Islam 21 Mac.  Seramai 31 orang delegasi Filipina semuanya memakai pakaian yang dibuat daripada daun nenas.  Satu penemuan baru boleh dikembang dalam SEM. Nampaknya habislah nanti daun nenas taklah dibuang begitu saja.  Recycle, Reuse and Renovate...

Sunday 20 March 2011

KOLEKSI KHAT YANG DIPAMERKAN DI TAMAN TAMADUN ISLAM 13/3

\

PELIK TAPI BENAR

Al kisahnya pada 13 Mac satu pasukan seramai 14 orang murid penulis khat sekolah dihantar menyertai pertandingan seni khat di Taman Tamaddun Islam TTI peringkat kebangsaan.  Wau grandnya. Duta khas yang memenangi pertandingan peringkat dunia turut mempamerkan penulisanya.  Tup-tup adalah penyertaan seorang peserta cilik umur 9 tahun.  Entah datang dari mana dengan tidak bawa apa-apa alat menulis.  Hanya pinjam daripada murid sebelahnya turut serta.  Tiba-tiba dia pulak jadi glamour.  Kata penganjur ada bakat dan boleh di bawa ketengah untuk jumpa MB.  Si budak ni pula jenis gila glamour jugak, pergi tanya jurukamera yang asyik rakam tulisannya dan sanggup jumpa penerbit utusan dari Kuala Lumpur bila rakamannya akan keluar.  Katanya hari Jumaat jam 7.30-9.30 tapi tak tahu slot pagi ke malam.  Hai budak zaman sekarang.  Mahu lihat tulisan khatnya...jeng..jeng...percaya tak!

Saturday 19 March 2011

MERIAH SUNGGUH SAMBUTAN DELEGASI LEPAI KE SMIKT


Delegasi sepatutnya diketua oleh Dato Tan Seri Dr Yusof Noor,  Dato Jamil Khir dan Dr Mashitah, tapi rasa sedih juga kerana mereka akhirnya tidak dapat hadir.  Mudah-mudahan akan datang Dato Dr Yusof Nor akan berkunjung juga kerana beliaulah yang merupakan salah seorang peneraju dalam penubuhan Kolej Sains Pendidikan Islam Negeri Terengganu.  Sama-samalah kita doakan.

ROMBONGAN DARI SMK CHE TOM SUNGAI PETANI KE SMIKT


Terima kasih kerana sudi berkunjung ke sekolah kami pada 15 Mac lalu, cuma rasa ralat juga kerana murid-murid kami semuanya bercuti.  Tak dapatlah berkongsi idea dengan mereka.  Walau bagaimanapun tahniah kerana kamu semua adalah murid yang terpilih kerana cemerlang dalam PMR.  SMK Che Tom dengan SMIKT sangat berbeza terutama dari segi lokasi.  SMK Che Tom di tengah-tengah bandar Sg Petani tetapi SMIKT dalam kebun getah dan dikelilingi pokok-pokok duku.  Itulah keadaan yang teraputik bagi golongan memerlukan banyak ketenangan. 

Friday 18 March 2011

BELAJAR UNTUK BERDIKARI

Beberapa perkara perlu diubah daripada kebiasaannya:

1.Murid seharusnya dilengkapkan pelbagai kemahiran untuk menyelesaikan masalah.
2.Semangat kerjasama dipupuk dari masa ke semasa.
3.Pembentukan akhlak yang tinggi bagi menangani krisis perubahan zaman.
4.Semangat juang dan pemupukan kreativiti agar mereka lebih bersaing antara satu sama lain.
5.Mengamalkan sikap bertoleransi antara satu sama lain dalam usaha memartabatkan ummah.

Thursday 17 March 2011

DILEMA PENGGUNAAN KOMPUTER DALAM P & P

Dewasa ini komputer merupakan satu aset penting yang sangat berharga terutama dalam pengajaran dan pembelajaran.  Namun begitu masih ada guru-guru yang masih tidak mahu menggunakannya dengan alasan:
  • Mereka sudah berumur untuk belajar dan mata semakin kabur. 
  • Komputer perlu dibawa ke hulu dan ke hilir semasa berlaku perpindahan kelas. 
  • Mereka akan bertungkus mengguna buku-buku teks atau bahan rujukan sahaja.   
  • Penggunaan ICT dapat memberi maklumat dalam bentuk yang sangat memberangsangkan dengan penggunaan audio video yang menjadikan pembelajaran lebih menyeronokkan. 
  • Benarlah kata hikmah Saidina Omar Al Khatab " Didiklah anak-anak mu mengikut zaman mereka. Renung-renungkan, Selamat Beramal!

Sunday 6 March 2011

GURU SEBAGAI PEMBIMBING

Dalam usaha untuk mempastikan murid belajar dengan lebih menyeronokkan di sini dicadangkan tatacara yang mungkin boleh digunakan oleh para guru semasa berada dalam kelas.

1.   Elakkan daripada memberi penerangan yang panjang (teacher talk) kerana murid akan cepat rasa bosan.
2.   Guru hendaklah merancang aktiviti yang ingin dijalankan pada setiap sub-topik yang hendak diajar.
3.   Murid berada dalam kumpulan yang telah dibentuk sebelumnya bagi mengelakkan pembaziran masa.
4.   Setiap aktiviti yang dipilih seharusnya mampu membentuk minat dan kreativiti murid.
5.   Selepas selesai menjalankan aktiviti, wakil kumpulan bolehlah membuat pembentangan hasil kerja yang   
      telah dilakukan.
6.   Konsep pembentangan seharusnya menggunakan pelbagai sudut dalam bilik darjah agar proses P & P  
      tidak satu arah sahaja.
7.  Jika mampu guru bolehlah merakamkan semua pembentangan yang dilakukan oleh murid agar mereka   
     berasa dihargai.  Jumpa lagi!



Thursday 3 March 2011

Guru sebagai pembimbing

Mengajar merupakan suatu tugas yang berat terutamanya jika dibebani dengan kerja-kerja pengkeranian yang banyaak. Justeru itu proses P & P hendaklah menjurus kepada "student oriented" agar maklumat dapat disampaikan dengan mudah dan menarik.